Nyckelfrågor i hantering av likviditetsrisk

Detta är den andra artikeln i en serie artiklar om förvaltningen av likviditetsrisker. I min första artikel "Hantera Likviditetsrisk - 2007 Crisis" Jag behandlades allvarliga likviditetsproblem problem som banker världen över, som började sommaren 2007 och som förebådade den pågående finanskrisen. Jag granskade då begreppet hantering av likviditetsrisker, och vid granskningen av händelserna den sommaren jag undersökte varför många banker kom under svår stress.

Krisen har visat att viktiga frå

han godtagbarhet av likviditetsrisk banker,

säkerställa likviditet nivåer bibehålls,

han fördelning av likviditet kostnader, fördelar och risker för en banks verksamhet,

identifiera och mäta alla likviditetsrisker,

stresstester,

oförutsedda finansieringsplaner,

hantera intradagskrediter risk och

offentliggörande som ett sätt att främja marknadsdisciplinen.

I denna artikel jag behandlar med vägledningen i februari 2008 Baselkommittén dokumentet "Likviditetsrisk riskhantering och övervakningskommittén utmaningar".

Dessa riktlinjer har i formen av sjutton enskilda "principer". I sin tur dessa principer har grupperats i fem huvudkategorier. Jag kommer att behandla kategori och principen eller principer som de innehåller var för sig.

Grundläggande princip för ledning och tillsyn av likviditetsrisk.

Detta består av en enda princip som i huvudsak lägger ansvaret för hantering av likviditetsrisk och hållet på banken. Det finns ett antal åtgärder att banken behöver få för göra detta, exempelvis se att en stark riskhantering ramverk finns och att en Bank förbundit att se att den upprätthåller ett lämplig likviditetsnivå att uppfylla sina handel krav. Inom samma princip banktillsynsmyndigheterna är ålagda att säkerställa tillräcklighet enskilda banker likviditetsrisken förvaltningsram.

Styrning av hantering av likviditetsrisker

Det här avsnittet omfattar tre principerna. Samtliga avser graden av likviditetsrisk En bank är beredd att ta. Denna prioritering omfattar en nivå som krävs likviditet att tillgodose enskilda banker affärsstrategi, att upprätta en lämplig ledningsstruktur minimera denna risk och skyldigheten för bankens styrelse att se över och godkänna alla frågor rörande likviditet minst en gång per år. Den tredje principen i detta avsnitt behandlar behovet för likviditetsnackdelarna, fördelar och risker införlivas i produkt prissättning och för behovet av alla nya produkter vara godkänt inför förståelse effekten de har på och hur de påverkas av bankens likviditetsställning.

Mätning och hantering av likviditetsrisk

Det som kallas "kött" i förslaget. Det består av åtta enskilda principer. Jag kommer att behandla alla dessa princip i taget.


Banker måste ha en sund process för att identifiera, mäta, övervaka och kontrollera sina egna likviditetsrisk.

Bankerna måste ta en total aktiv likviditet uppfattning. Detta innebär att de måste hantera sina exponeringar och deras finansiering alla deras affärsområden, valutor och rättssubjekt samtidigt. Och de också angeläget att möjliggöra rättsliga, regleringsmässiga och praktiska gränser rörliga likviditet mellan näringslivet de olika enheter som gör upp verksamheten.

Bankerna måste diversifiera sina finansieringskällor, och de bör regelbundet deras förmåga att skaffa tillräckligt med medel från dessa källor kort varsel.

Intradagskredit (i motsats till natten) likviditet måste aktivt hanteras så att det kan uppfyller bankens skyldigheter när de uppkommer. Vidare ett bank behöver planera göra detta under både normala och ansträngda villkor.

Säkerheter måste också aktivt förvaltad och omsorg bör vidtas för separata tillgångar som redan uppbundna och sådana som gratis.

Regelbundna stresstester måste igångsättas hjälp olika scenarier. Detta är viktigt eftersom det hjälper avgöra om banken kan hålla dess likviditetsbehov och användandet inom den tidigare inställda gränser.

Banken har en formell plan nödkrediter. Detta skall också omfatta klara ansvarsområden och förfaranden upptrappning. Denna plan bör också testas regelbundet.

Bankerna krävs också upprätthålla ett buffert på icke pantsatta, till hög kvalitet likvida tillgångar uppfyller nödsituationer. Dessa tillgångar måste också fria från hinder deras användning.


Offentliggörande

Det finns en enda princip här - En bank skall lämna upplysning information regelbundet som kommer att tillåta marknadsaktörer att bilda sin egen uppfattning om bankens likviditet och hantering av likviditetsrisker struktur.

Roll övervakare

Den slutliga fyra principer handlar roll banken handledare. Först tillsynsmyndigheterna behöver för att göra en regelbunden kontroll av bankens riskhantering struktur och dess likviditet ställning. Utöver detta bör de komma ytterligare information som interna rapporter och aktuella information om marknaden. Om tillsynsmyndigheternas hitta problem de måste också ingripa för att förvissa sig om att dessa problem åtgärdas omgående.

Det finns också ett krav på tillsynsmyndigheterna att kommunicera med övriga tillsynsmyndigheter och offentliga myndigheter, såsom centralbanker, både inom och över nationsgränserna. Syftet är att säkerställa att det finns effektivt samarbete om tillsyn av likviditetsrisker. Denna kommunikation måste ske regelbundet vid normala förhållanden. I tider av stress med denna typ av information behöver öka lämpligt sätt.

Dessa riktlinjer publicerades för första tröst och kommentera. I en senare artikel kommer jag att behandla några av de "hows", "varför" och "vad du ska tänka efter" i att tillämpa de principerna.

No comments:

Post a Comment