Bankernas Klagomål utsätts

Finansiella tillsynsmyndigheter har tagit några missbruk av sena i förhållande till sin övervakning av bankerna, men bankerna har till synes fått stänga dörren bakom dem på deras upptåg de senaste åren. Apati!

Men konsumenter och investerare är nu i det fantastiska läge ta reda på om deras bank är en av de dåliga pojkar eller inte.

Financial Ombudsman Tjänsten har gjorts tillgängliga för första gången en rad klagomål information om individuellt namngivna finansiella sektorn.

Banker tyvä
Detta inkluderar klagomål FOS, men inte klagomål direkt till företaget. Klagande har att klaga först till företaget som har en chans att sätta situationen strax innan den klagande har möjlighet att välja att acceptera företagets beslut och hänvisar till FOS.

Lloyds och dess dotterbolag stod för mer än ett femtedel av alla klagomål till ombudsmannen. Intressant sju banker hade vardera mer än 2000 klagomål, som stod för nästan hälften av det totala klagomålen FOS emot. Den största firman internationella ramavtal, sesam, hade just 144. St James Placera Kapitalförvaltning och Santander kapitalförvaltning är också anges i rapporten. (1)

Barclays lidit nästan 8.300 klagomål, Bank of Scotland mer än 5800, och Abbey National, HSBC, fick MBNA Europa och NatWest alla mer än 2000. Royal Bank of Scotland fått mer än 1812.

Det är ett ganska dystra rapport och jag undrar hur många som faktiskt inte komma att klaga hos FOS alls när banken höll inte med det ursprungliga klagomålet.

Regulatorn hoppas att genom shaming de största syndarna, kommer de att sätta sina hus och inte bara behandlar klagomål snabbare innan FOS är inblandad, men också se till kunderna behandlas mer rättvist så att de inte har att klaga i första hand .

Det är mycket intressant att av de 69.841 klagomål som inkommit till FOS under de första sex månaderna av året som just 144 tagits emot av Sesame största IFA företaget. Det är ett tydligt tecken på att oberoende ekonomisk rådgivning är det mest pålitliga alternativ men konsumenterna ska inte låta sin vakt i detta avseende.

Bara för att en oberoende ekonomisk rådgivare är klassad som sådan, innebär inte enligt gällande regler att de är helt oberoende. Många finansiella rådgivare fortfarande kompenseras av provisioner och därmed ifrågasätta sin verkliga självständighet.

Om din ekonomisk rådgivare är endast betalas om du tar ut en produkt, är du sannolikt att få verkligt oberoende råd?

Det är mer än möjligt att den korrekta råd till dig är faktiskt att upphöra med en produkt du har i stället starta en ny en, och hur många rådgivare kommer att vara beredda att införa arbetstid, om de vet resultatet är att de vunnit " t betalas.

Var beredd på att betala en avgift och att din oberoende finansiella rådgivare erbjuder dig denna möjlighet.

Enligt nya bestämmelser, som väl kan komma i spel inom kort kommer en oberoende finansiell rådgivare bara få lov att ha denna avdelning, om de inte får provision.

Alla andra rådgivare kommer att tillåtas ta emot någon provision, men kommer att behöva kallar sig själva "begränsad", en term som jag hoppas skulle avskräcka även de mest apatisk från att använda dem.

Man måste ifrågasätta det tänkande av en rådgivare som skulle välja att begränsa lösningar eller alternativ för kunden. Vad kan nyttan vara att kunden? Ingen, eftersom produkten termer dagligen och dessutom en betydande andel kunder behöver råd snarare än en produkt och skulle missgynnas av detta tjänsteutbud.

Av klagomålen ovan nästan 60% var egentligen bekräftats av FOS som visar att kunderna faktiskt hade fog för sin oro. Varning emptor kvarstår.

[Källa:

(1) ifaonline

No comments:

Post a Comment